Kako zapamtiti vokabular stranog jezika?

Sedam savjeta kako savladati osnovne riječi stranog jezika.

Pri učenju stranog jezika, većina se žali na istu stvar:  “Ne mogu zapamtiti nove riječi.”  Učenje novog vokabulara može biti obeshrabrujuće, pogotovo za zaposlene ljude čiji mozak je već okupiran poslom, obitelji i ostalim obavezama.

A što nas u tome ohrabruje? Lingvisti kažu da je za snalaženje u jeziku, poput naručivanja taksija ili razmjenjivanja telefonskog broja potrebno oko 120 osnovnih riječi. To je ostvariv cilj i solidan temelj za početnike.

Evo sedam savjeta da biste to postigli:

Postavite si realistične ciljeve.

Zaboravite dugačke popise riječi i čitanje rječnika. Stručnjaci kažu da se u jednom satu može naučiti 10-20 riječi. Ako učite 15 minuta dnevno, postavite si tjedni cilj od 20-25 riječi i fraza. Za samo šest tjedana svladat ćete osnovni fond od 120 riječi.

Učite grupe tiječi.

Aplikacije za učenje jedne riječi dnevno možda se čine zgodnima, no u njima su riječi tematski nepovezane, primjerice: omotnica, umoran, siječanj, primiti, luk… Usredotočite se na jednu temu tjedno. Prirodno je da mozak grupira određene riječi zajedno, pa se tako uče riječi vezane za vrijeme u jednoj lekciji, dijelove tijela u drugoj, itd. To je u skladu s prirodnim sustavom mozga da klasificira informacije. No ipak, ima iznimaka.

Izbjegavajte zajedno učiti riječi suprotnog značenja.

Možda se čini logičnim riječi suprotnog značenja učiti zajedno: vruće/hladno, jeftino/skupo, no to zapravo nije tako. U tom slučaju može se dogoditi “suprotna asocijacija”, što znači miješanje dviju riječi suprotnog značenja. Ako riječi ‘always’ (uvijek) i ‘never’ (nikad) učimo zajedno, mogli bismo ih zamijeniti i upotrijebiti jednu umjesto druge. Umjesto toga bolje je najprije naučiti riječ koja se češće upotrebljava, a tek onda onu suprotnog značenja.

Čitajte, čitajte, čitajte.

Čitanje pomaže pri ponovnom susretu s naučenim vokabularom u novom kontekstu. Izvrstan izvor izloženosti stranom jeziku su tekstovi prilagođeni određenom stupnju znanja jezika. Također su korisne reklame ili jelovnici, s kratkim, razgovornim tekstovima.

Vizualizirajte.

Jedan od mnemoničkih trikova učenja novih riječi jest metoda ključne riječi. Sjetite se riječi koja slično zvuči u vašem maternskom jeziku, te vizualizirajte sliku ili scenu vezanu za tu riječ ili frazu. Npr. idiom it rings a bell povezat ćemo sa slikom ili zvukom zvona, te se tako lakše sjetiti i cijelog idioma.

Fokusirajte se na fraze.

Lingvist Michael Lewis potiče učenje jezika u leksičkim skupinama, a ne riječ po riječ. Velik dio svakodnevne komunikacije uključuje predvidljive fraze poput: “skrenite lijevo,” “samo trenutak,” “drago mi je.” Pri učenju stranog jezika zapamtite te fraze i imat ćete spremne dijaloge, a nećete trebati graditi rečenice iz početka.

Često ponavljajte.

Pri učenju vokabulara, ono naučeno jučer važnije je od onog naučenog danas. Cilj je prenijeti kratkoročno znanje novog vokabulara u ono dugoročno. Ponavljanje je ključno – u prvim danima ili tjednima nakon što ste naučili nove riječi, reciklirajte ih, te će vam se tako urezati u pamćenje. Dobar udžbenik ili online program organiziran je tako da se ponavlja i primjenjuje dosad naučen vokabular.

Jeste li se ikad pitali koliko informacija možemo zapamtiti?

Njemački psiholog Hermann Ebbinghaus želio je znat kako ljudi pamte i zaboravljaju informacije tijekom vremena.

images.squarespace-cdn.com/content/v1/5bc28f7b65a7...
Krivulja zaborava prikazuje koliko se brzo informacije zaboravljaju tijekom vremena. Prema Ebbinghausu, ljudi najviše zaboravljaju u prvih sat vremena nakon učenja, nakon čega se zaboravljanje smanjuje i usporava. Međutim, čak i nakon što je prošlo nekoliko dana, ljudi će i dalje zaboraviti većinu informacija koje su naučili.

Ebbinghaus je proučavao proces učenja novih informacija i njihovo zadržavanje u dugotrajnom pamćenju. On je zabilježio da se količina informacija koju ljudi mogu zapamtiti brzo smanjuje tijekom vremena nakon učenja, a taj proces zaborava se odvija prema krivulji.

Ebbinghaus je zaključio da je ponavljanje ključno za zadržavanje informacija u dugotrajnom pamćenju. Prema njegovim istraživanjima, ponavljanje nakon prvog učenja može pomoći u smanjenju brzine zaborava i poboljšati zadržavanje informacija u dugotrajnom pamćenju.

Krivulja zaborava je povezana s konceptom “ponavljanja” u procesu učenja. Ponavljanjem informacije, može se produžiti vrijeme sjećanja na tu informaciju. Na primjer, ako učimo novu riječ u stranom jeziku, sjećanje na tu riječ će se brzo smanjiti nakon prvog učenja. Međutim, ako ponavljamo riječ tijekom vremena, sjećanje će se duže zadržati.

Author

sunni.vukelic@linguagrupa.hr